Наскоро един приятел ми
се оплака от присмехулниците атеисти, които се правят на по-велики от
религиозните, само и само защото не вярват в бог. Мисля, че това е много
грешен и напълно ненужен подход. Емпирично е доказано, че има много
интелигентни, и много добродетелни хора, които са вярващи. Когато се
държим снизходително и предубедено с някого, само защото е вярващ, ние
правим същата грешка, която правят религиозните фанатици - създаваме
отношение на "ние срещу те", при което още повече поляризираме
отношенията ни с религиозните хора, които иначе не са чак толкова лоши,
особено в България.
Вместо това е много по-добре да
покажем с действията си, че сме мили и добродетелни хора, и да съдим и
тях, вярващите, по действията им, а не по това какви се наричат и в
какви истории вярват. Теория, която подкрепям, е че повечето хора са
вярващи чисто и просто заради социалния аспект - повечето им приятелства
зависят пряко или косвено от идеалите, в които вярват (било то
християнство, национализъм, или хуманизъм). Ако убедите един християнин,
или мюсюлманин, че ако спре да вярва в религията си, няма да остане
изолиран от обществото, а ще бъде обкръжен от добри и грижовни хора като
вас, чак тогава той би изслушал с интерес аргументите ви; чак когато
бъде убеден, че тези, които ще го изолират заради неверието му, могат да
бъдат заменени с други, по-добри приятели.
А когато се
държите грубо, или снизходително, или направо подигравателно, с който и
да е идеалист, това само ще потвърди убеждението му, че в качеството си
на вярващ, той няма да бъде обкръжен от грубияни като вас, което може
единствено да подсили вярата му.
„Две неща на този свят са безкрайни - човешката глупост и вселената. За второто не съм съвсем сигурен.“
ReplyDeleteКаква ирония - самият Айнщайн, който е казал тези думи е бил пушач и социалист (документирано е как пуши лула - като не е ясно какво точно е било съдържанието ѝ, но вероятно е било тютюн).
Според друг превод на тази сентенция - става въпрос не за човешката глупост, а за човешкото невежество.
За религиозността на Айнщайн доста се спори - дали е бил деист, атеист, теист или нещо друго.